Missie
Met elkaar optimaal ontwikkelen!
Kindcentrum De Vlinderakker is een opvang- en onderwijslocatie voor kinderen van 0-13 jaar in Biest-Houtakker. Binnen het kindcentrum worden kinderen begeleid bij het opgroeien, ontwikkelen en leren. We gebruiken hiervoor een op de levensfase van het kind toegepaste leer- en ontwikkellijn. Startend met spelend leren bij de opvang en unit 1/2/3, vormt unit 4/5 de brug naar gepersonaliseerd leren in unit 6/7/8. Met deze manier van opvang en onderwijs bieden we kinderen de basis, die zij nodig hebben om te kunnen functioneren in de samenleving.
Kindcentrum De Vlinderakker is gevestigd in een kleinschalige omgeving, dicht binnen de gemeenschap. Deze omgeving vormt een veilige basis waar kinderen zich met elkaar optimaal kunnen ontwikkelen, op basis van vertrouwen in zichzelf en de ander. Hierbij zijn vier kernwaarden geformuleerd, die richting geven aan de opvang en onderwijs op onze locatie.
Veiligheid
We zorgen met elkaar dat Kindcentrum De Vlinderakker een veilige plek is, waar iedereen zichzelf durft te zijn. Dit betekent dat kinderen, professionals, ouders en andere betrokkenen elkaar in hun waarde laten en elkaar op een respectvolle manier aanspreken. We zetten binnen de school een structuur neer, waarin het voor onze kinderen duidelijk is wat we van hen verwachten en wat zij van ons mogen verwachten. Hierdoor kunnen ze zich optimaal ontwikkelen met een veilig gevoel, met ruimte voor eigen inbreng.
Samenwerken
Binnen onze locatie vormen we een hechte groep waarbinnen kinderen, professionals en ouders laten zien dat ze samenwerken, samen leven en samen leren. Door samen te spelen en te werken bereik je meer. Zo ontdekken kinderen elkaars kwaliteiten en talenten. Samenwerken vraagt om vertrouwen en eigen verantwoordelijkheid. Kinderen houden rekening met elkaar, helpen de ander, maken afspraken en leren om hierover onderling te communiceren. Zo leren kinderen van en ontwikkelen ze zich met elkaar.
Verantwoordelijkheid
Vanuit de driehoek kind-school-ouder zijn we met elkaar verantwoordelijk voor de ontwikkeling van kinderen. We willen met elkaar de kinderen optimale kansen geven om zich breed te ontwikkelen. We geven kinderen steeds meer verantwoordelijkheid voor zichzelf en anderen. We leren kinderen steeds meer verantwoordelijk te zijn voor hun persoonlijk leerproces en voor hun eigen gedrag. Hierbij hoort ook een verantwoorde omgang met materialen en de omgeving. Dit doen we door heldere verwachtingen te scheppen en duidelijke afspraken te maken.
Zelfstandigheid
Zelfstandigheid begint van jongs af aan. Er is een herkenbare opbouw in de mate van zelfstandigheid van de opvang naar groep 8. De kinderen leren zelfstandig keuzes te maken en zij reflecteren op zichzelf; wat gaat er goed? En wat kan er beter? Ook leren ze om hulp te vragen als dat nodig is en om te gaan met uitgestelde aandacht. Naarmate kinderen zelfstandiger worden, kunnen zij hun werk zelf inplannen en nakijken.
Kwink is een doelmatige, preventieve, schoolbrede aanpak dat als doel heeft gewenst gedrag te versterken en het voorkomen van ongewenst gedrag. Het heeft een integrale aanpak waarbij het directie, leerkrachten, onderwijsondersteunend personeel en ouders op één lijn wil krijgen voor wat betreft het omgaan met gedrag. Heel kort gezegd betekent het dat je school breed positief gedrag ondersteunt.
De Vlinderakker heeft vier kernwaarden geformuleerd. Elke kernwaarde omvat een aantal waarden die De Vlinderakker als leidraad ziet voor haar acties en voor haar visie en beleid in de toekomst. Alle medewerkers in de organisatie worden gestimuleerd om vanuit deze vier kernwaarden te handelen en elkaar daarop aan te spreken. Het eigen gedrag van medewerkers geldt steeds als voorbeeld voor kinderen (en hun ouders). De kernwaarden bepalen voor een groot deel het imago en de ‘uitstraling’ van onze organisatie als geheel.
Bij De Vlinderakker worden locatiebreed afspraken gemaakt over de regels en welk gedrag wij verwachten.
Spelend leren – Spelend ontwikkelen
Op De Vlinderakker vinden wij spelend leren belangrijk voor de totale ontwikkeling van het jonge kind. Jonge kinderen leren door te ontdekken, oefenen en imiteren. Kinderen ontwikkelen zich in twee richtingen. Jonge kinderen willen de wereld om hen heen ontdekken en eraan deelnemen. Ze gaan materialen ontdekken zoals water, zand en modder, maar ook alledaagse situaties zoals de supermarkt, de huisarts of het bouwen van een huis. Anderzijds gaat het over een sociale ontwikkeling. Jonge kinderen ervaren tijdens het spelen met anderen dat iedereen verschillend is, ze ontdekken daarbij wie ze zelf zijn en hoe ze in verhouding tot een ander staan. Een spelend kind heeft plezier in het spelen, het speelt zolang hij/zij er zin in heeft. Het spel heeft vooral waarde voor de emotionele ontwikkeling (gevoelens uiten en verwerken), sociale ontwikkeling (afstemmen van gedrag, sociale cognitie) en intellectuele ontwikkeling (toename voorstellingsvermogen en taalontwikkeling).
De leerkracht op de Vlinderakker is degene die het jonge kind in het spel begeleid en zoekt naar manieren om nieuwe elementen in het spel te brengen. Op de Vlinderakker werken wij hierbij vanuit doelen en laten we de doelen aansluiten bij de belevingswereld en het thema waarmee de leerlingen op dat moment aan het werk zijn. Op deze manier is het mogelijk het spel te verdiepen en te verrijken, ook met rekenen, lezen en schrijven. Sommige doelen worden aangeboden tijdens een kringactiviteit waarna er in de hoeken verder mee gespeeld wordt. Anderen worden spelenderwijs aangeboden in een aantrekkelijke, uitdagende en betekenisvolle hoek.
Op Kindcentrum De Vlinderakker willen wij bereiken dat ieder kind via een ononderbroken leer- en ontwikkelingsproces, de kennis en vaardigheden kan verwerven die het nodig heeft om een zelfstandig, sociaal en kritisch denkend mens te worden in een multiculturele samenleving. Kinderen groeien op in een digitale wereld waarin ze grote hoeveelheden informatie tot hun beschikking hebben. Het onderwijs in de 21e eeuw vraagt dus een andere kijk op leren. De maatschappij vraagt om betrokken, ondernemende en nieuwsgierige mensen die naast vaardigheden als taal, lezen en rekenen ook over andere vaardigheden beschikken. Het uitgangspunt bij de onderwijskundige visie van De Vlinderakker is dat ICT een hulpmiddel is bij het realiseren van onderwijskundige doelstellingen. Het is duidelijk dat de leerkracht de meest bepalende factor is bij het geven van goed onderwijs. Leerlingen hebben enthousiaste en vaardige leerkrachten nodig om tot betere schoolprestaties te komen. ICT is hierbij een hulpmiddel zowel voor de leerlingen als voor de leerkracht. Technologie is een van de krachtigste middelen die een leerkracht kan gebruiken om de leerling te helpen. Het is onmisbaar bij het geven van onderwijs op maat. Daarnaast kan het een grote rol spelen bij het verlagen van de werkdruk en een optimaal klassenmanagement te hanteren. Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid zijn twee kernwoorden in ons onderwijs. Dit houdt o.a. in dat de leerlingen mogen meedenken en (tot op zekere hoogte) mogen meebeslissen over hun eigen leerproces. Daarnaast willen wij de klassikale methodes minder strikt hanteren zodat er meer ruimte komt om voor elke leerling passend onderwijs te geven. Wij willen leerlingen op hun eigen niveau laten werken en zorgen dat de leerstof aansluit bij hun persoonlijke leerroutes. ICT helpt ons om dit te kunnen realiseren.
Eén van de manieren waarop wij deze optimale ontwikkelkansen willen aanbieden is door gepersonaliseerd leren. Dit houdt in dat elk kind op zijn of haar eigen niveau en tempo werkt. Hierbij maken we gebruik van Gynzy in de groepen 4 t/m 7. De verwerkingssoftware van Gynzy maakt digitaal en adaptief gepersonaliseerd leren mogelijk. Gynzy geeft de leerkracht houvast en een inzicht in de leerlijnen van rekenen. Hierbij moeten de kinderen zelf mee kijken naar hun doelen, waar ze aan toe zijn en worden ze mede eigenaar gemaakt van hun eigen leerproces.
Deze contactgegevens kunt u ook gebruiken voor het doorgeven van een wijziging in de opvang van uw kind(eren).
KvK-nummer Stichting Samenwijs Opvang & Onderwijs: 70337616