• Doelakkers Homepage 1

Nieuwsbrief De Doelakkers

​Maandag zijn we weer gestart met een nieuw schooljaar. Op dit moment telt de Doelakkers 187 leerlingen. We wensen de leerlingen een heel fijn schooljaar toe.

Welkom

Kalender

Deze week ontvangt u de schoolkalender weer op papier. Op de site en de app zal deze week de kalender ook weer gevuld zijn. Voor nu alvast de data van de komende informatieavonden van de de verschillende groepen.

Groep 5 Donderdag 30 augustus
Groep 1-2 Maandag 3 september
Groep 3 Dinsdag 4 september
Groep 6 Donderdag 6 september
Groep 7 Dinsdag 11 september
Groep 8 Donderdag 13 september
Groep 4 Donderdag 20 september

Deze avonden beginnen allemaal om 19.30 uur.

Studiedagen

​Naast de reguliere vakanties heeft de school ook een aantal studiedagen gepland. De volgende data kunt u noteren in uw agenda.

Dinsdagmiddag 30 oktober
Donderdag 6 december
Woensdag 13 februari
Woensdag 29 mei
Donderdagmiddag 20 juni

HTC De Ypelaer

In de bijlage vindt u een uitnodiging van HTC De Ypelaer

Kanjertraining

De eerste week van het nieuwe schooljaar zal ook weer in het teken staan van de Kanjertraining. In deze week worden de afspraken weer besproken met de kinderen. Na deze week zal de Kanjertraining wekelijks op het rooster staan. Hieronder vindt u n het kort waar de Kanjertraining voor staat. Dit schooljaar zal er ook weer een algemene informatieavond zijn over de Kanjertraining.

DE KANJERTRAINING:

Iedere week krijgen de kinderen les vanuit de kanjertraining. Vaak lezen we een verhaal en hebben hier vervolgens een gesprek over. De petten komen ook steeds weer naar voren. De kinderen weten precies te vertellen wat de petten betekenen. Hieronder leest u een stukje theorie waarin dit heel mooi wordt beschreven.

De Kanjerpetten

Om in gesprek te gaan over gedrag bij kinderen maken we bij de Kanjertraining gebruik van petjes met vier verschillende kleuren. Wanneer er zich een probleem of stressvolle situatie voordoet hebben we een keuze om verschillend te reageren. Binnen de psychologie wordt dit coping genoemd. Zolang je handelt vanuit vertrouwen en op basis van wederzijds respect zijn deze verschillen tussen mensen goed en waardevol. Wanneer je zo handelt noemen we dat binnen de Kanjertraining dat je een drager bent van de witte pet. Je durft jezelf te zijn, je bent zelf te vertrouwen en durft ook anderen te vertrouwen. Kortom je bent een kanjer.

Je kunt een kanjer zijn op verschillende manier. Je kunt jezelf zijn in combinatie met de zwarte pet. Dan reageer je op een stoere manier. Je vertoont leiderschapsgedrag. Je kunt je grenzen aangeven. Je durft plannetjes te maken en bent ondernemend. Zolang naast de zwarte pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen zich op een hele positieve en krachtige wijze gedragen.

Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met de rode pet. Dan ben je vol levenslust. Je hebt een goed gevoel voor humor. Je bent optimistisch en je verstaat de kunst van het relativeren. Zolang naast de rode pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en opgewekte manier weten te reageren.

Je kunt ook een kanjer zijn in combinatie met een gele pet. Dan ben je vriendelijk, bescheiden en aardig. Zolang naast de gele pet ook de witte pet van het vertrouwen aanwezig is, zullen deze kinderen op een hele positieve en rustige manier weten te reageren.

Geef hier de hoofding....Jarigen deze periode

​Nelise Gr. 1-2
Justice Gr. 7