• Doelakkers Homepage 1

Nieuwsbrief Samenwijs de Doelakkers

Logo-samenwijs-De-Doelakkers---DEF---CMYK

Carnaval 1 maart

​Vrijdag 1 maart vieren we weer carnaval op school. We beginnen de dag gewoon om 8.45 uur, maar we stoppen om 14.15 uur. Rond 9.45 uur start de optocht met het rondje rond Het Vrijthof. Na de optocht eten we frietjes op school en starten we met de playbackshow. Groep 1 is op deze dag vrij.  We hopen dat we veel toeschouwers mogen begroeten langs de route van de optocht.

Scoor een boek

Op 12 februari was de aftrap van het project "Scoor een Boek!" in groep 5. Dit is een leesproject van de Bibliotheek Midden-Brabant en Willem II . Zij willen kinderen enthousiast maken om te gaan lezen. 1 op de 10 kinderen verlaat namelijk de basisschool met taal en leerproblemen. De komende 10 weken gaan alle deelnemende klassen proberen om zoveel mogelijk mooie boeken te scoren. In de regio Tilburg worden ze daarbij aangemoedigd door Willem II-speler Pol Llonch. Een leesconsulent van de Midden-Brabant bezocht tijdens De Aftrap de deelnemende klassen met een topselectie aan boeken, score-posters én motiverende videoboodschappen van de profspelers. Na 10 weken mooie boeken scoren vindt er een sportieve afsluiting plaats op het terrein van Willem II. Tijdens dit slot-event wordt de eindscore bekend: hoeveel boeken hebben de leerlingen samen gelezen? Kijk voor meer informatie op: https://www.bibliotheekmb.nl/campagnes/scoor-een-boek.html

Kleuters op bezoek

​De kleuters werken op dit moment met het thema beroepen. Vorige week zijn ze op bezoek geweest bij bakker Willemse. Dit was een groot succes en de koekjes waren erg lekker. Op de site vindt u verschillende foto's van dit uitstapje.

Knutselen voor de optocht

​Afgelopen vrijdag hebben alle kinderen hard gewerkt voor de optocht. De hele school stond op zijn kop en iedereen was druk aan het knutselen. Hierbij wil ik iedereen bedanken die ons daarbij geholpen heeft.

Proefles tennis

​In de bijlage vindt u informatie over proeflessen tennis.

Bestandsnaam: proefles-jeugd-voorjaar-2019-1
Bestandsgrootte 35 kb
Download Bestand

Staking 15 maart

​Vrijdag 15 maart is er een staking uitgeroepen in het hele onderwijs. Het team van de Doelakkers zal hier geen gehoor aan geven. De kinderen worden deze dag dan ook gewoon op school verwacht.

Honden op het schoolplein

Honden in het schoolgebouw zijn verboden. Sommige kinderen zijn er bang voor en anderen denken, dat ze elke hond kunnen aaien en daar is niet elke hond van gediend. Op het schoolplein moet de hond aangelijnd zijn.​

​Wouter Gr. 8
Hidde Gr. 8
Jurre Gr. 6

AVG met carnaval

Onderwijs-activiteit en daarvan foto's maken, mag dat nog.?

De AVG wet, is daar duidelijk over: Ja, dat mag.
Maar……….wat doe je vervolgens met die foto's ? Daar zit de spanning.

1. De Opvang & Onderwijs locatie mag alleen foto's publiceren op het afgesloten deel van de website, MET toestemming van de ouders. Duidelijk en zo gaan we daar ook mee om.
  2.  Maakt een leerkracht of pedagogisch medewerker ( ook stagiaires ) foto's voor privé gebruik, geldt bovenstaande als hij of zij die foto's wil publiceren. De betreffende is immers in dienst van onze stichting en dient zich professioneel te houden aan het beleid.
  3. De ouders mogen foto's maken van hun eigen kind en daarmee doen wat ze willen. Het is wel HEEL verstandig, bij publiceren te denken aan de rechten van hun kind !
  4. Maakt een ouder een foto van het kind, met een of meer andere kinderen daarbij en plaatst die vervolgens op een of ander publiek openbaar sociaal medium, dan wordt het een ander verhaal. Omdat die foto is gemaakt tijdens een specifieke schoolactiviteit, en duidelijk herkenbaar zijn, zijn de kinderen op die foto te herleiden tot die onderwijslocatie en mag dat dus NIET. Plaats je die foto's op een eigen klein afgeschermd privé-deel, mag het WEL. Ga er dus heel bewust mee om.
  5. De journalist, heeft te maken met journalistieke vrijheid en valt onder "vrijheid van meningsuiting". Die mag WEL ongevraagd foto's maken en publiceren. Wel is het gebruikelijk dat een journalist, die foto's maakt, of laat maken, zich meldt bij de onderwijs locatie. Ten aanzien van de rechten het kind, is het verstandig als een journalist, zich vooraf kenbaar maakt en zo de keuze geeft aan de kinderen die hij/zij wil fotograferen. Iedereen heeft namelijk het recht op vergetelheid.

Op al onze locaties is deze tekst verspreid onder de ouders, via een nieuwsbrief, en/of op de site, zodat we zeker weten, dat u van deze regels op de hoogte bent.
Laten we met elkaar afspreken ons er aan te houden, want;
wetten maken is één, maar ze ook daadwerkelijk uitvoeren is twéé.

Bedankt voor uw medewerking;
Ben HagenbergPrivacy officer