Onze organisatie samenwijs

Waarom kiezen voor onze gastouders?

Heeft u als werkende of studerende ouder behoefte aan een kwalitatief goede opvang voor uw kind(eren), dan biedt een passende opvangmogelijkheid de uitkomst. Bij Samenwijs bieden we verschillende vormen van opvang aan. Zo ook de opvang door gastouders. Dit houdt in dat kinderen van 0 tot het laatste jaar van de basisschool worden opgevangen in een normale gezinssituatie die zowel ontwikkelingsgericht, huiselijk en ontspannend voor uw kind is. Deze gastouders en hun gastgezinnen zijn als het ware een tweede familie voor uw kind. Want het is natuurlijk belangrijk dat uw kind veilig en vertrouwd kan opgroeien en ook in een opvang zich op een passende manier ontwikkeld. Zoekt u nog een geschikte gastouder? Lees hier meer over de eigenschappen van gastouders waar wij mee samenwerken!

Vertrouwd

Gastouder kun je niet zomaar worden in Nederland. Zij weten hoe zij moeten handelen in bepaalde situaties en hoe ze uw kind in een vertrouwde plek kunnen laten opgroeien en ontwikkelen. Gastouderbureau Samenwijs kijkt mee over de schouders van de gastouders. Met regelmatige begeleiding en coaching en bijkomende veiligheids- en hygiënecontroles houden we de professionaliteit van onze gastouders up to date. Anderzijds geven wij hun voldoende vrijheid in hun handelen. De gastouder weet immers vaak zelf beter wat het beste is voor het kind.
Zoekt u een gastouder
of wilt u er een worden?

Kleinschalig en dichtbij

Gastouderopvang is een kleinschalige vorm van opvang. Soms vangt een gastouder naast uw kind ook kinderen uit andere gezinnen op, hoewel dit nooit meer kinderen dan het wettelijk toegestane maximum zijn. Persoonlijke aandacht is iets dat gastouders hoog in het vaandel dragen. Als actieve stichting in en rondom Hilvarenbeek en Middelbeers zijn wij bovendien altijd dichtbij, zowel voor ouder als gastouder. Gaat u als gastouder op vakantie? Dan zorgen wij voor een 100% continuïteit en verstrekken een lijst van beschikbare gastouders. Is er niemand beschikbaar? Eventueel bieden we ook noodopvang aan in een van onze kinderdagverblijven of opvangcentra dichtbij of elders dicht in de buurt.

Professionaliteit

Gastouders die werkzaam zijn voor Gastouderbureau Samenwijs hebben een mate van vrijheid, waarbij de gastouder zich kan onderscheiden in diversiteit. Het gastouderbureau biedt desgewenst ondersteuning door middel van persoonlijke coaching. Zo kan de gastouder gebruikmaken van onze faciliteiten en komen we eventueel langs voor advies of tips. Daarnaast bieden we ook praktische workshops of cursussen aan voor de gastouders. Omdat wij alle kinderen goed in beeld hebben, kunnen zij geobserveerd worden. Mochten er bijvoorbeeld ontwikkelingsachterstanden of andere complexe situaties ontstaan, dan kunnen wij het kind doorverwijzen naar een professional of zorgteam. Dit is mogelijk omdat we een hecht contact nastreven met zowel ouders als gastouders en samen met hen in gesprek gaan om het welbevinden van de kinderen verbeteren.

Activiteiten

Op vrijwillige basis kunnen de gastouders aansluiten bij tal van VVE-thema’s van de kinderopvang en het bijwonen van activiteiten gericht op het welzijn van het kind. Deze activiteiten kunt u terugvinden op de jaarlijks terugkerende activiteitenkalender. Door middel van deze activiteiten wordt de deskundigheid én samenwerking tussen gastouders verbetert. Ook hebben de gastouders inspraak op deze activiteiten en bepalen samen met Gastouderbureau Samenwijs welke onderwerpen belangrijk zijn om te behandelen.

Interesse? Neem vandaag nog contact op!

Bent u op zoek naar een nieuwe gastouder voor uw kinderen die hen in een veilige en vertrouwde omgeving opvangt? Stichting Samenwijs werkt met verschillende gastouders samen die allen zeer bedreven zijn in hun vak. Benieuwd naar de mogelijkheden of wilt u meer weten over onze werkwijzen en visie? Neem dan vandaag nog contact op via het online contactformulier. We gaan graag met u in gesprek om te kijken wat wij voor u kunnen beteken.