Titel placeholder

Campagne 'IKK - liever een wet die kinderen niet plet'

BEELD_SYMPOSIUM_IKK

Samen met de gemeente Hilvarenbeek is Stichting Samenwijs een campagne gestart. We willen graag dat de minister de wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK), een aanvulling op de Wet Kinderopvang, aanpast. Onderdeel van de campagne zijn het symposium 'IKK – liever een wet die kinderen niet plet' op 11 oktober 2019 en een Open brief aan de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

We willen ruimte!

We roepen de minister op de wet zó aan te passen dat hij ons de ruimte geeft om jonge kinderen te geven wat ze nodig hebben. Dit vragen we:

• Volg de nieuwste pedagogische inzichten over de (brein)ontwikkeling van jonge kinderen.
  • Geef elk jong kind de kans zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen.
  • Gun professionals de ruimte elk kind die kans te bieden.
  • Laat gemeenten de gelegenheid hun eigen invulling te geven aan taken die ze overgeheveld kregen van het Rijk.

Waarom vinden wij een campagne nodig?

We moeten ons houden aan de Wet kinderopvang, waar de wet Innovatie en Kwaliteit in de Kinderopvang (IKK) een onderdeel van is. Deze wet beschrijft nauwgezet op welke manier en onder welke voorwaarden we peuters en kleuters mogen opvangen. Per 1 januari zijn extra maatregelen van kracht geworden die onze opvang in een gecombineerde peuter/kleutergroep formeel onmogelijk maken.

Welk probleem willen we oplossen?

Van de wet mogen we acht peuters (maximaal 3 jaar oud) in een groep opvangen onder toezicht van één pedagogisch medewerker. Een groep van zestien kleuters (minimaal 4 jaar) moet begeleid worden door één leerkracht. Wat de wet verbiedt is om deze twee groepen mét hun begeleiding bij elkaar te zetten. Daarmee is onze peuter/kleutergroep van 24 kinderen op de locatie Starrebos (acht peuters en zestien kleuters) met een pedagogisch medewerker én een leerkracht feitelijk verboden.

De wet zegt dat een kind van 3 jaar, 11 maanden en 30 dagen niet in een groep met meer dan vijftien anderen mag. Nooit. Wanneer het kind 24 uur later vier jaar oud wordt, vindt de wet datzelfde kind bestand tegen groepen van dertig of meer oudere basisscholieren met één onderwijzer ervoor. Wij begrijpen de logica hierachter niet.

Al onze locaties worden gecontroleerd door de Onderwijsinspectie en de GGD. Zij constateerden al dat we met de peuter/kleutergroep op de locatie Starrebos niet voldoen aan de nieuwe wet, puur vanwege de groepsgrootte. Ze geven ons de ruimte om dit jaar een oplossing te vinden om de opvang wél te laten voldoen aan de regels.

De gemeente Hilvarenbeek, die de opvang in een peuter/kleutergroep toejuicht, heeft de plicht de wet te handhaven. Wanneer ze dat doet en ons dus verbiedt door te gaan met wat we doen, draait ze een vorm van opvang die kinderen, ouders én medewerkers goed doet de nek om. Dat wil de gemeente niet.

Open brief

Onderdeel van de campagne is een Open brief aan de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Hierin vertellen we welk probleem we willen oplossen. Al meer dan twintig andere bestuurders van opvang en onderwijs in het hele land hebben hun handtekening toegezegd en dat aantal blijft groeien. De brief bekijken? En mede ondertekenen? Kijk hier.

Symposium op 11 oktober

Tijdens het symposium 'IKK – liever een wet die kinderen niet plet' willen we onze oproep aan de minister concreet maken. Met welke vraag moeten we naar Den Haag om de gewenste ruimte te krijgen? Bekijk het programma en de achtergronden bij het symposium.