Facturering maand april

shutterstock_714048520

Beste ouder(s),

Vandaag zal u de factuur over de maand april voor kinderopvang, peuteropvang en/of BSO-opvang ontvangen van Samenwijs Opvang. Zoals eerder gecommuniceerd zal de TSO-opvang in de maand april en mei niet gefactureerd worden.
Net als bij de facturering van maart attenderen we u graag op de volgende punten:

• Betaal de gehele factuur voor opvang zoals u dat altijd doet.

• Pas niets aan bij de Belastingdienst voor uw kinderopvangtoeslag. Zo houdt u recht op kinderopvangtoeslag en wordt deze doorbetaald.
    U hoeft dus geen wijzigingen door te geven of uw kinderopvang stop te zetten.

• Als u de kinderopvang doorbetaalt, behoudt u uw plek op de opvang als deze straks weer voor iedereen opengaat.

• Uw eigen bijdrage (het verschil tussen het factuurbedrag van Samenwijs Opvang en de ontvangen kinderopvangtoeslag) wordt gecompenseerd voor de periode 16 maart tot en met 28 april 2020. Dit betekent dat kinderopvang u tot en met 28 april dus in principe zelf niets kost.

Compensatieregeling eigen bijdrage

Vanaf het moment dat het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft aangekondigd dat er een compensatieregeling komt, wordt er door SZW en de drie branchepartijen – BK, BMK en BOinK – hard gewerkt aan een regeling. Het oorspronkelijke idee om ouders door hun eigen Kinderopvangorganisatie te laten terugbetalen heeft twee grote bezwaren. De privacy van ouders komt daarbij in het geding en de uitvoering van ruim vijfhonderderdvijftigduizend betalingen vormt voor de ruim vierduizend opvangaanbieders wel een hele grote belasting.

Het heeft daarom, ook voor ons als Samenwijs, sterk de voorkeur om de compensatie van de eigen bijdrage rechtstreeks door de overheid aan de ouder uit te laten betalen.

Wetgeving en het borgen van een foutloze uitvoering vormt bij het ontwerpen van de regeling daarbij de grootste uitdaging. Zowel SZW als branchepartijen voelen de urgentie, maar de complexiteit van de uitvoering vraagt nu eenmaal tijd. De regeling komt er maar op dit moment is het nog niet mogelijk om een datum te noemen waarop de regeling kan worden bekend gemaakt.

We houden u uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.

Met vriendelijke groet,

Arnoud van Leuven, voorzitter college van bestuur