Titel placeholder

Nieuwsbrief de Doelakkers

Logo-samenwijs-De-Doelakkers---DEF---CMYK

Moestuin

​Basisschool De Doelakkers is in juli 2018 gestart met een eigen moestuin waarin kinderen groei, bloei en beestjes kunnen volgen en actief mee kunnen werken. De moestuin is onderdeel van natuureducatie op school. Zo hebben de kleuters ook al samen met de vereniging Natuur en Milieu Hilvarenbeek (VNMH) een leuke boswandeling gemaakt. Het doel van de vereniging is om kinderen in de leeftijd van 4 tot 14 jaar weer in contact te brengen met de natuur. Het is zelfs mogelijk om als ouder opgeleid te worden als natuur en milieu gids voor de VNMH. In mei start weer een natuuroudercursus voor de (groot)ouders die hun kennis willen versterken. https://www.vnmhilvarenbeek.nl/jeugd

In de moestuin gaan we de seizoenen ervaren en kijken of we het jaar rond iets kunnen laten groeien. Door de natuur samen te onderzoeken en te beleven gaat leren vanzelf. Door te voelen, te proeven, te ruiken en te zien komen dingen pas écht binnen. Er is een o.a. permanente kruidentuin, een vak met bessenstruiken, aardbeien, courgetteplanten, lavendel en koolzaad. Een vak met goudsbloemen, een hommelstruik, boerenkoolplanten, bloemkool en prei. En op dit moment bloeien in een vak de oranje afrikaantjes. Hierin komen volgend jaar aardappelen, wortelen en ui. In de moestuin willen we ecologisch werken, dus zonder chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. We gaan met de kinderen kijken hoe we op een natuurlijke manier ongedierte kunnen bestrijden en hoe we gebruik kunnen maken van zelfgemaakte compost uit het compostvat.
We hebben gemerkt dat de kinderen het ontzettend leuk vinden om rond te kijken en hier en daar een blaadje van de munt, peterselie en bieslook te proeven. Inmiddels hebben de kinderen uit groep 3 ook al kunnen koken en proeven van de oogst. Ze hebben samen met hulpouders groentesoep gemaakt met bloemkool en prei uit de tuin. Ook hebben de kinderen kruiden geknipt voor heerlijke kruidenboter. En onlangs nog hebben ze groenten/preitaarten gebakken. De taarten waren erg goed gelukt en lekker.
De tuin is nu in rust maar in het voorjaar gaan kinderen in de klas in een melkpak op de vensterbanken bloemen en groenteplantjes zaaien die in mei in de moestuin gezet kunnen worden. Op termijn is het de bedoeling dat alle groepen minstens 1 keer per jaar iets kunnen eten, drinken of koken uit de moestuin. Per groep zoeken we daar ter zijner tijd hulpouders voor. Alle leuke ideeën voor de moestuin zijn welkom.

Nieuws van de pezerikken

De KlèènPezerikke in een nieuw jasje!

Dit jaar doen we het anders; carnaval met de KlèènPezerikke is in een nieuw jasje gestoken. Hier alvast een voorproefje:

NIEUW! Kies zelf welke dagen je op pad gaat, zo doe je alleen dat wat je leuk vindt
NIEUW! Bedenk zelf hoe je verkleed gaat; elke dag is er een verkleedwedstrijd

Uiteraard…
…vier je feest met al je vriendjes en vriendinnetjes
…kunnen groep 7 en 8-ers lid worden van de raad van 11
…kan een groep 8-er jeugdprins of jeugdprinses worden van het Pezerikkengat
…kun je op bezoek bij het KKF (KinderKupkes Festival) in Vlijmen
wordt er, elke dag dat jij er bent, gezorgd voor lekkers en drinken tegen een fijne prijs

Kom op zondag 25 november om 11:00 uur samen met je ouders naar de Gouden Carolus om de verdere details te horen en je aan te melden.

Halloween 2018

​Op vrijdag 2 november heeft de derde Halloweentocht - georganiseerd door de ouderraad - plaatsgevonden. Wist u dat;
- er dit jaar 143 van de 197 kinderen meeliepen;
- er 16 griezelhuizen waren waaronder 4 griezelhuizen met oud Doelakkers leerlingen;
- wij alle griezelhuizen enorm bedanken voor hun creatieve bijdragen, fantastische decoraties en originele griezelacts;
- zonder griezelhuizen geen Halloweentocht mogelijk is;
- er 6 verschillende wandelroutes waren;
- wij alle ouders, opa's en oma's bedanken voor het meelopen en begeleiden van alle kinderen;
- er op een gegeven moment ruim 250 mensen, mummies, heksen en griezels op het schoolplein stonden!
- meneer Joep hier ook tussen stond;
- er heel wat kopjes koffie, thee, warme chocolademelk en ranja zijn geschonken;
- juf Fleur en juf Martje meer dan 400 marshmallows aan stokjes hebben staan rijgen om te kunnen roosteren boven een echt houtvuur;
- er alleen maar positieve reacties bij de Halloweencommissie zijn binnen gekomen!
- wilt u nog iets kwijt dan kan dit via halloweendoelakkers@gmail.com

Kortom: het was een geweldig griezelige en plezierige Halloweentocht. Wij kijken nu al uit naar volgend jaar. We hopen dan weer op zo'n grote opkomst en betrokkenheid van kinderen, ouders, familie en vrienden. Halloweencommissie Ouderraad

Overblijven

Om ons vaste team met vrijwilligers uit te breiden voor het overblijven zijn wij op zoek naar nieuwe krachten. Bent u hierin geïnteresseerd of kent u mensen uit uw omgeving, denk aan opa's oma's of mensen bij u in de straat, dan vernemen we dit graag. Dagen zijn in overleg en natuurlijk zorgen we voor een vergoeding. Samen met de kinderen gezellig een boterham eten en vervolgens hen begeleiden bij de activiteiten of zelf iets met hen ondernemen is wat we van u vragen.

Reacties mogen gestuurd worden naar: opvang.doelakkers@stichtingsamenwijs.nl of 013-5057522.

​Danique Gr. 4
Bente Gr. 4