Titel placeholder

Nieuwsbrief Doelakkers

doelakkers

Cito toetsen

Afgelopen weken zijn er in de groepen 3 t/m 8 de Cito toetsen weer afgenomen. Met deze toetsen (technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen) bepaalt een leerkracht waar uw kind staat in zijn ontwikkeling. Zo kan er worden ingespeeld op de behoeftes van uw kind. Een leerkracht krijgt de hele dag informatie over wat een leerling kan en wat hij nog moet leren. Dat doet hij door o.a. beurten te geven, werk na te kijken en toetsen uit lesmethodes af te nemen. Door daarnaast twee keer per jaar de toetsen van Cito af te nemen, kijkt een leerkracht weer even met een frisse blik naar de kinderen.

Uw kind maakt zowel toetsen uit de lesmethodes als de toetsen van Cito. Wat is het verschil?

De methodetoetsen zijn bedoeld om vast te stellen of uw kind de lesstof die net is behandeld voldoende beheerst. De leerkracht weet zo of zij door kan gaan in de methode of dat herhaling wenselijk is. De toetsen van Cito hebben een ander doel: ze zijn bedoeld om de groei van de leerling te meten per half jaar.

Hoe kan het dat mijn kind hoog scoort op de toetsen van de methode, maar minder goed op de toetsen van Cito.

Toetsen uit de methode zijn bedoeld om te controleren of de leerlingen de lesstof beheersen. Ze zijn zo gemaakt dat het merendeel van de leerlingen vrijwel alles goed moeten kunnen maken.
De toetsen van Cito beogen een onderscheid te maken tussen verschillende leerlingen.
Om de groei goed in beeld te brengen, staan de toetsresultaten in een grafiek: het leerlingrapport. Uw heeft deze grafiek samen met het rapport gekregen.
Mochten er nog vragen zijn kunt u deze natuurlijk altijd stellen.

Boek food festival

Op donderdag 19 maart zal de tweede editie van het Boek Food Festival plaatsvinden.

Dit festival is speciaal voor ouders van kinderen van 0 tot 12 jaar, leerkrachten PO en pedagogisch medewerkers die alles willen weten over leesplezier en leesbevordering.

Locatie:

Elckerlyc en Bibliotheek Hilvarenbeek, Achter 't Raadhuis 2

Programma:

19.30 uur Inloop met boekenmarkt en signeersessie Erik van Os en Elle van Lieshout

20.00 uur Gezamenlijke opening en lezing Erik van Os en Elle van Lieshout

20.45 uur Workshopronde 1

21.15 uur Workshopronde 2

21.45 uur Gezamenlijke afsluiting en loterij.

Workshops:

Zin in een smakelijke boekproeverij? Dyslexie toolkit met Superboek. Dat smaakt naar meer. Spelen met prentenboeken. Lezen met baby's en dreumesen. Digitaal boeken lezen. Is dit schadelijk? En welke apps kies je dan? Kwispellezen. Lezen met een hulphond voor lezers met o.a. faalangst.

Kom je ook? Geef dat dan door via BFF2020@bibliotheekmb.nl

Eerste maanden

Vanaf januari 2020 ben ik als pedagogisch manager gestart bij Stichting Samenwijs bij De Doelakkers en
St. Jozef. Op beide locaties voel ik de betrokkenheid van de medewerkers en is de goede sfeer duidelijk merkbaar. Het is prachtig dat de kinderen in deze fijne omgeving en warme sfeer heerlijk kunnen leren en spelen.

De baan bevalt mij heel goed, ik heb al met veel mensen kennis gemaakt. De komende weken bezoek ik de klassen zodat ik de leerkrachten en de kinderen allemaal kan ontmoeten.

Tussen de middag blijven er heel veel kinderen over en natuurlijk willen we voldoende assistentie hiervoor.

Onze collega Joke is de spil van de TSO. Joke zorgt samen met collega's en vrijwilligers ervoor dat de kinderen gezellig samen kunnen lunchen. Om ervoor te zorgen dat de thee, de bouillon, het water en de broodtrommels tijdig klaarstaan en dat na de lunch alles weer wordt opgeruimd, zijn we op zoek naar vrijwilligers. (in het bijzonder voor de dinsdagen)

Van 12.00 uur tot 13.30uur heb je samen met collega's de zorg voor de kinderen die tussen de middag op school overblijven. Alles in de aula moet op tijd klaarstaan en natuurlijk ook weer worden opgeruimd en schoongemaakt. Voor de kinderen is het fijn en belangrijk dat er aandacht en hulp is tijdens de lunch. U als vrijwilliger maakt hierin het verschil. U ontvangt een vergoeding voor het assisteren bij het overblijven.

Indien u geïnteresseerd bent of nog vragen hebt, neem gerust contact op met Joke, Joep of Ans.

Alvast onze dank!

Met vriendelijke groet,

Ans Raaijmakers

T. 06-39265548 E. a.raaijmakers@stichtingsamenwijs.nl

Carnaval

Op vrijdag 21 februari 2020 is de carnavalsviering op school. Groep 2 tot en met 8 zullen die dag een continurooster hebben. De dag loopt van 8.45 uur tot 14.00 uur. Dit jaar lopen weer mee in de kinderoptocht. Wij vertrekken omstreeks 9.30 uur op school richting De Vrijthof alwaar om 10.00 uur alle scholen de optocht zullen lopen. De kinderen stellen het op prijs als er zoveel mogelijk mensen langs de kant staan om de optocht te aanschouwen.

Na de optocht gaan de kinderen richting school waar we een gevarieerd programma hebben samengesteld voor de kinderen. De kinderen eten op school. U hoeft geen fruit, drinken en eten mee te geven. Om 14.00 uur kunt u uw kind ophalen van school.

Mededeling van de leerplichtambtenaar voor directeuren van basisscholen

​"De Carnavalsvakantie" staat al weer voor de deur. Ik zou graag van u vernemen welke leerlingen vrijdag 21 februari, om wat voor reden dan ook, niet op school aanwezig zijn. Graag naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer en reden afwezigheid vermelden. Bij een ziekmelding dient u de ouders te vragen naar het "verpleegadres". Met vriendelijke groet, M. Post Leerplichtambtenaar"

​Marwo Gr. 4
Evy Gr. 1-2a