Titel placeholder

Nieuwsbrief Samenwijs De Doelakkers

Logo-samenwijs-De-Doelakkers---DEF---CMY_20190403-091106_1

Wandelvierdaagse

​De inschrijving voor de wandelvierdaagse is geopend. Dit jaar is de gehele inschrijving digitaal. U kunt uw kind inschrijven op www.w4dhilvarenbeek.nl

Paasviering

​Vrijdag 19 april is de Paasviering op onze school. Voor deze dag geldt er een continurooster, groep 1 is ook welkom deze dag. De schooldag eindigt om 14.15 uur en de kinderen hoeven geen lunchpakketje en fruit mee te brengen.

Koningsspelen

​In de bijlage vindt u informatie over de Koningsspelen. Leest u deze brief goed door want er zijn andere schooltijden en ook wordt uw kind op een andere locatie verwacht.

​Tevens zijn we nog op zoek naar een aantal hulpouders en naar een aantal ouders die brood willen smeren voor de lunch.

Bestandsnaam: Informatiebrief-ouders-koningsspelen-12-4-2019-1
Bestandsgrootte 4.9 mb
Download Bestand

Smaaklessen groep 6

Vorige weeek zijn we in groep 6 weer gestart met de Smaaklessen! Het wat, hoe en waarom, leest u in deze nieuwsbrief.

Smaaklessen

Smaaklessen is het lesprogramma over eten en smaak voor de basisschool. Door te proeven, ruiken, voelen, horen en kijken, verkennen kinderen hun eten. Het lesprogramma stimuleert dat kinderen vanuit hun eigen interesse en nieuwsgierigheid leren bewuste en gezonde voedselkeuzes te maken.

Het basislesmateriaal van Smaaklessen bestaat uit 5 lessen per groep. Het lesmateriaal is onderverdeeld in 5 thema's:

1.Smaak: Wat is smaak? Welke zintuigen heb je? Durf je nieuwe soorten eten te proeven?

2.Gezond eten: Waarom heb je eten en drinken nodig? Waarom heeft je lijf meer aan fruit en brood dan aan chips en roze koeken?

3.Voedselproductie: Welke weg heeft je eten afgelegd voor het op je bord terecht kwam? Hoe zit het met eten en duurzaamheid?

4.Consumentenvaardigheden: Wat kun je in de winkel kopen? Wat staat er op het etiket

5.Koken: Tijdens de laatste les koken de kinderen samen en leren ze dat bij eten ook sociale vaardigheden horen.

Over de lessen heen komen deze 5 thema's aan bod.

Het lesprogramma is ontwikkeld door de Universiteit van Wageningen in samenwerking met het Voedingscentrum. Het wordt gefinancierd door de overheid (ministerie van Economische Zaken).

Doorlopende leerlijn

De smaaklessen zijn gestoeld op een doorlopende leerlijn.

In de groepen 1, 2 en 3 gaat het vooral om het ruiken, voelen en proeven. Wat eet ik, hoe eet ik, waar eet ik, waar koop ik eten en hoe groeit het.

In de groepen 4, 5 en 6 wordt dit vervolgd met daarbij hoe vaak en wanneer ik eet, hoe gezond mijn eten is en hoe mijn voedsel wordt gemaakt.

In groep 7 en 8 wordt onder andere gekeken naar de aanbevelingen Gezonde voeding en hoe de balans is tussen eten en bewegen.

Op dit moment wordt op de Doelakkers hier in alle klassen aandacht aan besteed via het Schoolfruit. Daarbij is er extra aandacht in groep 3 (Moestuin) en groep 6 (Smaaklessen).

Wat zijn de effecten?

Uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen onder 1200 leerlingen (groep 5 t/m 8) blijkt, dat hoe meer lessen er gegeven zijn, hoe meer leerlingen er gaan letten op gezond en gevarieerd eten. De lessen prikkelen de kinderen met voeding bezig te zijn en dagen uit om ook eens een keertje onbekende producten te proeven. Kinderen vinden het leuk om iets te leren over eten.

Groep 6

In groep 6 staan er 4 Smaaklessen op het programma. De onderwerpen zijn:

1.Lekker uit de Schijf van Vijf (1)

2.Lekker uit de Schijf van Vijf (2)

3.Waar komt ons eten vandaan?

4.Praktijkopdracht Jumbo supermarkt

Wij maken de lessen zo interactief mogelijk, zodat de kinderen op een leuke en gezellige manier bezig zijn met gezonde voeding.

Gezonde School

De Smaaklessen worden gegeven in het kader van de Gezonde School.

De Doelakkers mag zich sinds het schooljaar 2017/2018 een Gezonde School noemen en heeft ook het Vignet hiervoor.

Wat is een Gezonde School?

Een Gezonde School is een school die structureel aandacht besteedt aan gezondheid. Dit aan de hand van de volgende 4 pijlers:

1. Fysieke en sociale omgeving

Dit betreft het stimuleren van gezond gedrag door het aanpassen in de fysieke en sociale omgeving. Een voorbeeld hiervan is het Gezonde Schoolplein, zoals in het schooljaar 2016/2017 op De Doelakkers aangelegd.

2. Gezondheidseducatie

Hiervoor maakt de school gebruik van het lesprogramma Smaaklessen. Dit is ontwikkeld door de Universiteit van Wageningen in samenwerking met het Voedingscentrum.

3. Signaleren

Eventuele gezondheidsproblemen worden gesignaleerd. Dit wordt geborgd door de controles van de GGD (groep 2 en groep 7) en het spreekuur van de GGD-verpleegkundige.

4. Beleid

Het beleid van De Doelakkers is gericht op het bevorderen van een gezonde leefstijl van de kinderen. Dit door het stimuleren van beweging en gezond eten. Voor het gezond eten beleid geldt als uitgangspunt, dat dit allereerst de verantwoordelijkheid van de ouders is. De Doelakkers speelt hierbij een informerende en stimulerende rol.

Mocht u na het lezen van deze nieuwsbrief vragen hebben, klop dan gerust bij ons aan.

De Smaaklessen zijn in de periode van maart t/m mei 2019.

Wij hebben er zin in!

Nieuws van de opvang

Medewerkers opvang:
Zoals u wellicht al gezien/vernomen heeft is Els Oplaat, medewerker babygroep momenteel afwezig. Door een operatie aan haar pols is zij niet in staat om te werken. Els komt wel met enige regelmaat bij ons langs zodat ze contact blijft houden met de kinderen. Wij wensen Els heel veel beterschap!

Beste ouders en kinderen,
Ik wil me graag aan jullie voorstellen. Ik ben Anneke Heesters . Ik ben 30 jaar oud en ik woon samen met mijn man Johan in Tilburg. We hebben samen een dochtertje Lynn van 3 maanden oud.
Verder ben ik al ruim 10 jaar werkzaam binnen de organisatie. Ik heb op verschillende locaties mogen werken dus misschien hebben we elkaar al eerder gezien.
Vanaf 1 april aanstaande ga ik op maandag, dinsdagmiddag en vrijdag werken bij de babygroep van de Doelakkers.
Heb je nog vragen dan mag je altijd langs komen. Tot snel!

Groetjes Anneke

Zij-instroomtraject

​Deze week is juffrouw Danique Bouman gestart op school als zij-instromer. Juffrouw Danique zal dit schooljaar samen met juffrouw Femke en juffrouw Marie-Cecile werkzaam zijn in groep 5 op dinsdag, donderdag en vrijdag. Na dit schooljaar zal juffrouw Danique ook werkzaam zijn op onze school. In de volgende nieuwsbrief zal zij zich voorstellen.

Lial Gr. 7
Nihal Gr. 7