Titel placeholder

BEELD_SYMPOSIUM_IKK

Vrijdag 11 oktober 2019
Locatie: Cultureel Centrum Elckerlyc, Hilvarenbeek

Bekijk het volledige programma.

11.30 – 12.30 uur Inloop, ontvangst met lunch

12.30 – 15.30 uur Inhoud!
Inspiratie opdoen en leren van de nieuwste inzichten. Wat hebben kinderen van 3, 4, 5 en 6 jaar nodig om zich optimaal te ontwikkelen? Welke interacties vinden plaats tussen kinderen en hoe speel je daarop in? Hoe kan de praktijk beter? En wat hebben we nodig van politiek Den Haag om dat mogelijk te maken?

Met onder anderen:

• Dr. Pauline Slot (universitair docent Sociale Wetenschappen Educatie en Pedagogiek, lid van de Landelijke Kwaliteitsmonitor Kinderopvang)
  • Prof. dr. Ruben Fukkink, hoogleraar Preventieve Jeugdzorg aan de UvA.
  • Sharon Gesthuizen ('ondernemend bestuurder', voorzitter van de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang)
  • Gijs van Rozendaal (voorzitter Regiegroep Kindcentra)
  • Gerrit Overmans, wethouder Jeugd gemeente Hilvarenbeek
  • Marianne Commies, transitiemanager Stichting Samenwijs Opvang & Onderwijs, Hilvarenbeek)

15.30 – 17.00 uur Borrel

Waar gaat het over?

Ongetwijfeld heeft de wet Innovatie en Kwaliteit in de Kinderopvang (IKK), een aanvulling op de Wet Kinderopvang, het beste voor met peuters en kleuters. In de praktijk blijkt daar weinig van: kinderen worden geplet door de wet. Stichting Samenwijs en de gemeente Hilvarenbeek zijn een campagne gestart om daar een eind aan te maken. Dit symposium is een onderdeel van de campagne, net als de Open Brief aan de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Wij willen ruimte!

We roepen de minister op de wet aan te passen.

• Volg de nieuwste pedagogische inzichten over de (brein)ontwikkeling van jonge kinderen.
  • Geef elk jong kind de kans zich in zijn eigen tempo te ontwikkelen.
  • Gun professionals de ruimte elk kind die kans te bieden.
  • Laat gemeenten de gelegenheid hun eigen invulling te geven aan taken die ze overgeheveld kregen van het Rijk.

Het symposium 'IKK – liever een wet die kinderen niet plet' beoogt deze punten concreet te maken. Op basis van de meest actuele inzichten op het gebied van de opvang en ontwikkeling van jonge kinderen willen we onze oproep aan de minister concreet maken. Met welke vraag moeten we naar Den Haag om de gewenste ruimte te krijgen?