Titel placeholder

Symposium verslag

shutterstock_1034520064

Deelnemers symposium roepen inspectie en politiek op ruimte te bieden voor maatwerk
Scheidend transitiemanager Marianne Commies: geef ons liever een wet die kinderen en medewerkers in hun kracht zet!

Ruim 150 professionals, directeuren en bestuurders uit opvang en onderwijs waren 11 oktober samen met wetenschappers en politici in de grote zaal van het Elckerlyc in Hilvarenbeek tijdens het Symposium IKK: liever een wet die kinderen niet plet. Over kleuters, peuters, onderwijs en opvang ging het. Over hoe we allemaal graag willen doen wat het beste is voor de kinderen die aan onze zorg worden toevertrouwd. Over wat wetenschap, bestuur, politiek en werkvloer daarvan vinden. Over hoe tussen droom en daad wetten in de weg staan, en praktische bezwaren. En regels die gehandhaafd moeten worden. Het staat allemaal nog eens bij elkaar in het bijgaande verslag dat afsluit met het uitzwaaimoment van Marianne Commies.

Inmiddels zijn we, zowel vanuit de Stichting Samenwijs als vanuit de gemeente, in de weer geweest met wat we die middag ophaalden.

• De wethouder onderhoudt contact met medebestuurders om gezamenlijk de GGD ertoe te bewegen coulanter te zijn;
  • Wij sluiten als stichting niet geheel uit dat we de komende tijd een tikkeltje burgerlijk ongehoorzaam gaan zijn;
  • We laten ondertussen door onafhankelijke wetenschappers onderzoeken welke gevolgen onze peuter-kleutergroep (onze steen des aanstoots voor wat de IKK betreft) heeft voor de ontwikkeling van kinderen;
  • We hebben contact met Bartho van Honk, die vanuit het Landelijk Team Inspectie van het Onderwijs het onderzoek aanstuurt naar hoe om te gaan met de kinderen in deze leeftijd in relatie tot onderwijs en opvang.

We overwegen nog steeds een klinkende brief te sturen aan de Kamercommissie van hetzij OCW, hetzij SZW om, zoals GL-Kamerlid Lisa Westerveld ons aanraadde, zo concreet mogelijk aan te geven hoe we welke bepaling in de wet aangepast willen zien worden en waarom. Daar hoort u tegen die tijd meer over. Tot die tijd kunt u uw steun nog altijd tonen door, als u dat nog niet gedaan zou hebben, onze Open Brief op de site te ondertekenen, op https://www.stichtingsamenwijs.nl/nieuws/open-brief.