Workshops-blauw De Wingerd | Stichting Samenwijs
Search-Find-128 De Wingerd | Stichting Samenwijs
samenwijs De Wingerd | Stichting Samenwijs
Samenwijscentrum Torenlei - Esbeek

Een centrale ligging, een herkenningspunt, een veilige plek: de kerk.
Nadat de kerk voor eredienst gesloten werd, hebben ze in Esbeek de handen ineen geslagen om voor dit prachtige gebouw een nieuwe bestemming te vinden. Het werd een hele bijzondere bestemming: een basisschool en kinderopvang ineen!
De buitenkant van de kerk is nog volledig intact maar wanneer je binnenkomt zie je meteen dat er hier volop wordt gespeeld en geleerd.
‘Prachtig dat ze van iets ouds weer iets nieuws hebben kunnen maken,’ zegt een ouder. ‘Een oud gebouw met een nieuwe, moderne binnenkant.’

Rondleiding?

U bent van harte welkom om een kijkje te komen nemen bij Samenwijscentrum Torenlei!

Groepen

Het gebouw bestaat uit twee verdiepingen. De kinderopvang en onderbouw van de school zijn beneden te vinden.
Bewust is gekozen om de speelhoeken in de gezamenlijke hal te plaatsen geeft Will van Dijk, directeur van Samenwijscentrum Torenlei, aan. ‘Zo ontmoeten de peuters en kleuters elkaar spelenderwijs en dat zorgt voor een soepele overgang naar de kleuterklas.’
In de gezamenlijke hal beneden zijn verschillende gezellige speelhoekjes gecreëerd. Zo ontmoeten de peuters en kleuters elkaar spelenderwijs en dat zorgt voor een soepele overgang naar de kleuterklas,’ vertelt Will van Dijk, directeur van Samenwijscentrum Torenlei.

In de groep hangt een warme sfeer. De grote raampartij geeft een open karakter en in de vele speelhoekjes kunnen de kinderen fijn bouwen, lezen en spelletjes spelen. Kinderenzijn druk in de weer om met hooi naar de stal brengen met de speelgoedtractors. Je voelt je meteen thuis.
Het kinderopvanglokaal grenst aan de gezamenlijke speelzaal, die vrolijke kleuren uitstraalt door de speelkussens en fietsjes. Door de box voor het raam kunnen ook de allerkleinste ‘Torenleitjes’ gezellig meekijken hoe groot en klein samen spelen.

De lokalen van de bovenbouw en BSO-opvang bevinden zich boven. De authentieke details van de kerk zijn nog goed zichtbaar. Tafeltjes en speelhoekjes staan tussen de stenen pilaren en in de ramen vind je nog glas-in-lood.
‘Het is een fantastisch gebouw om in te mogen werken,’ vertelt een vaste pedagogisch medewerkster. ‘Het is mooi en bijzonder dat de contouren van de kerk zo goed in tact zijn gebleven.’
Ook een kind vertelt enthousiast: ‘We mogen lekker chillen op de zitzakken voor het raam en kijken dan zo op het dak van de kerk, cool hè?’.
Midden in de ruimte staat een voetbaltafel. ‘Hier worden heel wat wedstrijden gespeeld. En ook de leerkrachten en medewerkers doen fanatiek mee,’ vertelt Will.
De atelierruimte, tegenover de BSO-ruimte, wordt regelmatig gebruikt voor het maken van de mooiste kunstwerken.
Via de oude kerktrap kom je uit bij de ruimte van de kinderopvang. Hier gaan de BSO-kinderen regelmatig op bezoek om voor te lezen of om even lekker tot rust te komen.
Beneden ruikt het heerlijk omdat er net een verse appeltaart gebakken wordt in de gezamenlijke keuken. ‘Papa en mama mogen direct proeven hoe goed hij gelukt is,’ vertelt een kind met een brede glimlach.

Locatiegegevens en documenten

Adresgegevens

Dorpsstraat 8
5085 EG Esbeek
T. 013-5169371
E. opvang.torenlei@stichtingsamenwijs.nl
Contactpersoon: Katja Timmermans

LRK-nummers:
KDV: 625608768
BSO: 472851767

Maandag tot en met vrijdag van 7.30-18.30 uur.

In overleg zijn aangepaste openingstijden mogelijk!

Waarom Samenwijscentrum Torenlei

‘Kleinschalige opvang op een unieke locatie. We hebben geen wachtlijsten en een breed aanbod aan opvangtijden,’ geeft Will aan. ‘Door vallen en opstaan leren we de kinderen zelfredzaam te worden en samen te begeleiden in hun ontwikkeling. Dat nemen ze hun hele leven mee!’
Je vindt Samenwijscentrum Torenlei in het centrum van Esbeek. ‘Maar dat betekent niet dat we niet graag op stap gaan naar het buitengebied,’ geeft een medewerker aan. ‘Samen wandelen naar de weilanden, schapen en koeien om te ontdekken wat er allemaal te vinden is in de natuur.’

Samen met onderwijs

Het hele gebouw straalt de samenwerking tussen opvang en onderwijs uit. Gezamenlijke speelhoeken, het werken aan dezelfde thema’s en de kinderen die gezellig bij elkaar op bezoek gaan. Will vertelt: ‘De oudste peuters draaien regelmatig een ochtendje mee in de kleuterklas. Maar een kleuter die ’s middag even tot rust wil komen kan dat prima doen bij de opvang. Ook de oudste leerlingen vinden het maar al te leuk om even te spelen bij de allerkleinste van ons gebouw.’

Samen met ouders

‘We geven ouders graag een persoonlijke overdracht bij het halen en brengen van hun kind. Even een praatje over het weekend of vertellen hoe mooi er vandaag geknutseld is. Foto’s sturen we via het ouderportaal. Een app waar ouders makkelijk een berichtje in kunnen typen of de eerste stapjes van hun kind door middel van een filmpje aan ons kunnen laten zien. Een erg leuk systeem!’ vertelt een medewerker enthousiast.
Door middel van een 2-wekelijkse nieuwsbrief, die voor zowel opvang als onderwijs hetzelfde is, worden de ouders op de hoogte gehouden van leuke en handige weetjes.

Wees welkom om de sfeer van onze mooie locatie te komen ervaren.
De koffie staat klaar!