Onze organisatie samenwijs

Organisatie

De identiteit van Samenwijs hangt nauw samen met de aard van ons werk en ons gezamenlijke ideaal. Wij redeneren vanuit het kind: wat heeft het kind nodig, wat versterkt de ontwikkeling? Doordat we het kind centraal stellen, kan het zich optimaal ontwikkelen. We doen dit vanuit waarden als gemeenschapszin, nieuwsgierigheid en lef.

Onze Samenwijscentra zijn dynamische gemeenschappen waarin het vanzelfsprekend is dat ieder kind welkom is en erbij hoort, ongeacht zijn of haar achtergrond, zolang het een meerwaarde voor het kind heeft. Dynamiek ontstaat door kinderen het beste te bieden van medewerkers van opvang en onderwijs. Op basis van hun individuele kwaliteiten werken medewerkers vanuit één team in elkaars domein.

Als je doet waar je goed in bent, werk je met meer plezier. En dat komt ten goede aan de kinderen. Elk kind heeft recht op een toekomstperspectief dat aansluit bij de eigen mogelijkheden en talenten. De wereld om ons heen is voortdurend in beweging. Samenwijs beweegt ook en geeft kinderen, door samenwerking met lokale partners en door maatschappelijk ondernemerschap, de beste basis voor hun toekomst.

Raad van toezicht

De raad van toezicht heeft tot taak het houden van deugdelijk en onafhankelijk intern toezicht op de realisatie van de grondslag en de doelstelling van de stichting en het naleven van wet- en regelgeving.

• Meer informatie
    Tevens houdt ze onder meer toezicht op het functioneren van het college van bestuur, de financiën en de kwaliteit van de opvang en het onderwijs.

De raad van toezicht komt doorgaans zes maal per jaar bijeen samen met de voorzitter van het college van bestuur en de ambtelijk secretaris.

College van bestuur

Het college van bestuur vormt in wettelijk opzicht het bestuur van de stichting en is belast met het bestuur van de stichting, de samenwijscentra en opvanglocaties.

• Meer informatie
    Het college is verantwoordelijk voor de uitvoering voor het in samenspraak met de raad van toezicht vastgesteld strategisch beleid. Hierin zijn de doelstellingen vastgelegd op het gebied van opvang, onderwijs en personeel, financiën en beheer, kwaliteit en communicatie.

De stichting beschikt momenteel over een éénmanscollege van bestuur.

De bestuurder is Arnoud van Leuven. Bereikbaar via a.vanleuven@stichtingsamenwijs.nl.

Momenteel vervuld Marianne Commies de rol van transitiemanager. Zij is bereikbaar via m.commies@stichtingsamenwijs.nl.

Het bestuurskantoor is gevestigd in Samenwijscentrum Starrebos in Hilvarenbeek.

Samenwijsraad

Aan stichting Samenwijs Opvang & Onderwijs is een gemeenschappelijke raad verbonden die bestaat uit vertegenwoordigers van personeel en ouders.

• Meer informatie
    De Samenwijsraad komt minimaal zeven keer per jaar bijeen. Op de vergadering wordt het college van bestuur uitgenodigd.

Voorzitter: mw. Maaike Greutink