2019-02-22 Nieuwsbrief

Info Carnaval

Beste ouders,

Volgende week vrijdag is de carnavalsviering. We starten om 08.30 met het carnavalsontbijt in de klas. Om 10.00 start de modeshow, zorg dat je optijd langs de kant staat. We gaan na de modeshow hossen in de Hercules en genieten van een aantal optredens.

Om 12.30 zijn jullie welkom om de kinderen op school te komen halen, dan start de carnavalsvakantie! Voor meer informatie; zie de nieuwsbrief van vorige week.

Alaaf,
Namens de carnavalswerkgroep

Jarig zullen worden………...

Ma 25 februari Cyril Noordergraaf
Josée de With Stofmeel
Wo 27 februari Fiene Hendriks
Cas van Riel
Vr 1 maart Dot van Gestel
John Knapen
Za 2 maart Elise Bogers
Roos-Anne Groenhout

Overblijven

Deze week de week van CARNAVAL
De aula is mooi versierd met hoedjes en serpentines.

De vlaggen hangen weer voor het raam en de ramen zijn weer beschilderd. Deze keer hebben we een combinatie gemaakt van carnaval en de lente. Ook is er al weer veel geoefend voor het dansje. Gelukkig was het mooi weer zodat we lekker buiten konden oefenen. De foto's zijn ECHT AVGproof !!

Komende week weer een week van CARNAVAL ( heel verrassend )

Mag ik me even voorstellen

Ik ben: Katja Breuers – van Nieuwkuijk

Ik ben pas een aantal maanden bij het overblijven. Ik val in als reserve, wanneer de bezetting van overblijfkrachten niet rond komt. In de wandelgangen was ik al een aantal keren gevraagd: 'Niks voor jou Katja? Overblijfkracht?' In principe zeker wat voor mij. Ik ben dol op kinderen. Maar door een aantal beperkingen wilde ik er niet aan beginnen. Totdat onze jongste van vijf aangaf toch wel heel graag een keer te willen overblijven. Hij heeft een aantal maandjes gebedeld, voordat ik het in november vorig jaar ben gaan proberen.

Ik sta vast bij de kleuters en vind deze groep kei leuk. Het is gezellig met de kleintjes babbelen en er komen natuurlijk de schattigste opmerkingen uit. Het fijnste aan het overblijven is voor mij het gevoel van even nuttig te zijn en het stralende snoetje van onze jongste (die het echt fantastisch leuk vindt). Ik geniet van de gesprekjes met alle kleuters en van hun blije snoetjes als ze even gezien en gehoord worden. Het is ook erg enerverend en voor mij vermoeiend (ondanks dat het zo leuk is). Ik moet het overblijven daarom beperken tot wanneer er een tekort is.

Als het je leuk lijkt om met kinderen anderhalf uur gezellig samen te zijn en je hebt er de ruimte voor, dan zou het heel fijn zijn om je te verwelkomen. We horen je dan graag. Lieve groetjes.

Van de directie

Een bijzonder moment voor de laagste groepen van onze school. De groepen 1-2 zijn helemaal uitgeruimd, zodat er maandag gestart kan worden in een nieuw ingerichte klas!

Groepen 3 en 4 heeft plaats gemaakt voor nieuw meubilair. Dit zal voor de kinderen wel even wennen zijn, omdat ze nu net als in alle andere groepen aan hoge tafels komen te zitten.

Het nieuwe moestuinseizoen

Het nieuwe moestuinseizoen start op maandag 11 maart

Horen jullie ook iedere ochtend de vogeltjes zo hard fluiten als ze kunnen? En iedere avond opnieuw? En genieten jullie ook van die langere dagen, in de ochtend al lekker licht en 's avonds langer buitenspelen?

Nou wij ook! Dus wij zijn weer volop bezig met de voorbereidingen voor het nieuwe moestuinseizoen. Wij willen zeker weer aardbeien, want die vonden jullie zo lekker! En onze fruitbomen doen het erg goed; vorig jaar hebben we al de eerste appels kunnen oogsten. Ook de struiken met bessen, witte, zwarte en rode bessen hebben vorig jaar een goede oogst gehad. We gaan weer verder met de kruiden en ook met de bloemen.

Wij zijn aan het kijken naar wat onbekendere groenten; of dat ons lukt om die te telen dat blijft altijd spannend.

Dit jaar gaan we de kas gebruiken die we vorig jaar via een subsidie van het Thebe Stimuleringsfonds hebben verkregen. En dit jaar gaan we kijken hoe wij meer groen in de klas krijgen. Heb jij een leuk idee dan laat het ons even weten (Marian Hoozemans/hoosjesss@gmail.com).

Vanaf 11 maart gaan we weer wekelijks op maandagmiddag in de moestuin werken. Wij doen dit bij toerbeurt; elk kind uit elke klas komt minimaal tweemaal dit moestuinseizoen aan de beurt. De kinderen gaan alles zien en meemaken; van de grond "moestuinklaar" leggen tot spitten, onkruid wieden, zaaien, oogsten etc. Ze leren samen te werken met onze vrijwilligers die ze naast het werk ook wat vertellen over de moestuin, groenten en alles wat ze tegenkomen. (Ook wormen worden uitvoerig bestudeerd....). De kinderen leren daarnaast hoe ze met de gereedschappen omgaan. Het doel van het moestuinproject is om de kinderen het hele proces te leren hoe groenten/fruit geteeld worden en wat voor werk ervoor verricht wordt om ze op je bord te krijgen.

En ja, vorig jaar waren er nog steeds kinderen die niet wisten dat een aardappel uit de grond kwam...

Er zijn laarzen beschikbaar voor alle kinderen. Maar de kinderen mogen ook hun eigen laarzen van thuis meenemen.

Natuurlijk zijn wij altijd afhankelijk van het weer, dus het kan gebeuren dat de moestuinmaandagmiddag niet doorgaat vanwege het weer. Dit weten we dan vaak pas in de ochtend.

Wij hebben er enorm veel zin in en hopen op een prachtige oogst dit jaar !

Met vr. groet

Vrijwilligers van de moestuin.

PBS

Veiligheid en Carnaval
Een mooie combinatie.
Carnaval, even helemaal eruit, Met elkaar onderweg.
Maar zorg dat je ook weer veilig thuis komt.
Dat herinner ik me als de beste tip die Nico van der Geest altijd gaf tijdens de verkeerslessen.

Je zorgt voor Veiligheid door met elkaar op te trekken.
Carnaval vieren met vrienden en vriendinnen is hartstikke leuk EN veilig.
Zorg voor elkaar, zorg voor de ander, zorg voor jezelf.   ​In welke volgorde dan ook.

Digihelden en Stopmotion filmpjes

Wat zijn Stopmotion filmpjes ?
Stop-motion is een filmpje dat je maakt door verschillende foto's na elkaar te nemen. Als je bijvoorbeeld een verhaal wilt vertellen, met een lego achtergrond en poppetjes, kun je een stop-motionfilmpje maken.
Vraag eens aan Opa of Oma hoe zij op hun kladblok een poppetje lieten "bewegen" door op iedere bladzijde een tekening te maken. Nee, dat deden ze nooit tijdens een saaie les, kom nou. !

En nu maken kinderen ook zoiets tijdens een superleuke les ! Dat hadden opa en oma ook wel gewild. Maar ze kunnen het nu nog leren. Leg het maar uit.

De ouders van de makers hebben toestemming gegeven om het werk van hun kinderen te publiceren op dit youtube-kanaal. Je kunt 5 filmpjes bekijken.Super knap gemaakt, kijk ze alle vijf en geniet van het enthousiasme waarmee deze kunstwerkjes zijn gemaakt.

De link naar de compilatie, van de stopmotion filmpjes, gemaakt door de kinderen uit groep 7,
tijdens een les met Digihelden staat ook hiernaast.