• Nieuws Samenwijs

2019-07-08 Nieuwsbrief Zomervakantie

Vanuit de directie

Afgelopen week hebben we het schooljaar weer afgesloten.
In deze laatste week hebben we afscheid genomen van de leerlingen van groep 8.
Met het "uitkruien" van die kinderen is er voor hen een einde gekomen aan 8 jaar Samenwijs Willibrordus.
Wij wensen de kinderen van groep 8 heel veel succes toe op de middelbare school.

Terwijl het schooljaar afgesloten is, zijn wij al weer druk bezig geweest met de ontwikkelingen voor komend schooljaar. Zo zullen we in de groepen 1 t/m 3 een start gaan maken met spelend leren en zullen de kinderen vanaf groep 4 met Gynzy IPad gaan werken.

Een mooie ontwikkeling die klaar ligt voor de kinderen, maar eerst mag er genoten gaan worden van de vakantie!

Foto's website

Op de website van de school kunt u de foto's van onder andere de circusdag en het uitkruien van groep 8 te bewonderen.

De foto's staan op het afgesloten gedeelte van de website. U heeft daar een code voor gekregen.

Het is niet de bedoeling dat u de foto's download en alsnog publiekelijk verspreidt via social media.
Dit i.v.m. de bescherming van de rechten van de kinderen op de foto's.
Voor privé mag u natuurlijk wel downloaden.

Studiedagen toevoeging

In de kalender die afgelopen week is verstuurd ontbreekt een studiemiddag voor onderwijs.

Op maandag 3 februari 2020 staat er namelijk nog een studiemiddag gepland en zijn de kinderen om 12.00 uur vrij.

Op vrijdag 4 oktober zal de gezamenlijke studiedag van Samenwijs Willibrordus voor opvang en onderwijs plaatsvinden. Hierdoor zal de opvang deze dag gesloten zijn en kan er dus géén gebruik worden gemaakt van de diensten van de opvang.

Jarigen Opvang & Onderwijs

Do 15 augustus

Frank van Geet

Moes- school- proeftuin

Slechts 460 van de 6700 scholen heeft een moestuin is de schatting...

En wij gaan door in de zomervakantie!

Het team van de vrijwilligers van de moestuin gaat gewoon lekker door in de zomervakantie! Waarom? Omdat er geoogst moet worden en de planten moeten water. Bij grote droogte moet dit iedere dag.

Doordat het voorjaar qua weer wat grillig verliep en waarbij het lang koud bleef, merken wij dat de "oogst" uitgesteld is. Vorig jaar waren de eerste tomaten er rond deze tijd al. Nu staan de tomatenplanten nog in de bloem. Dankzij het onderhoud van onze vrijwilligers tijdens de zomer kunnen de kinderen na de zomervakantie weer aan de slag.

Wat hebben we tot nu toe gedaan? We hebben aardbeien uitgedeeld, we hebben jam gemaakt van aardbeien en bessen en vorige week hebben de kinderen dit mogen proeven. Bij de afscheidslunch van groep 8 mogen de kinderen weer smullen van een zelfgemaakte soep met allerlei ingrediënten uit de moestuin en zelfgemaakt ijs.
Als we kleine hoeveelheden oogst hebben, vriezen we die in om ze later te verwerken in een gerecht.

Na de zomervakantie gaan we een aardappelproeverij doen.Ook gaan we na de zomervakantie nadenken over hoe we een compostbak zelf kunnen maken en daarbij willen we in het kader van duurzaamheid kijken wat we kunnen doen met de compost van de school (bv. ook fruitresten). En de compost zou dan een natuurlijke bemester kunnen worden van de grond.

Wist u dat wij als de Willibrordusschool de enige zijn die hier in de omgeving een eigen schoolmoestuin hebben die draait op vrijwilligers? En waarbij de producten regelmatig in een proeverij of een gerecht worden verwerkt? Op deze manier hopen wij, de moestuinvrijwilligers, onze doelen te bereiken; kinderen in contact te brengen met de natuur. Hoe plantjes groeien leer je in het echt op onze school en niet uit een boekje of een you tube filmpje.
En bovendien leren kinderen gezond te eten; kinderen willen graag proeven wat ze zelf hebben gezaaid. En daarnaast leren kinderen om verantwoordelijkheid te nemen, want plantjes hebben aandacht en zorg nodig.

Fijne vakantie!
namens het team van de moestuinvrijwilligers.
En heeft u interesse om zelf mee te helpen, kom eens kijken achter de school.

Gevonden

Het komt gelukkig zelden voor dat kinderen iets kwijt raken. Meestal vind je het dan ook nooit meer terug. Maar mocht het zo zijn dat zoon of dochter kleding op school heeft laten liggen, dan kunt u dat in de eerste week na de vakantie "terugvinden" bij de gevonden voorwerpen.

Daarna is het echt naar Afrika.

Informatiekalender

Informatieboekje